ARABIC – S2 – T1 – ZAKARIA SEIF
-
شرح شامل – المواطنة و حقوق الأنسان
شرح شامل – المواطنة و حقوق الأنسان1 موضوع -
المراجعات النهائية – الترم الأولشرح شامل – المنهج بالكامل3 المواضيع
-
تمارين شاملة – المنهج بالكامل5 المواضيع
-
نماذج شاملة5 المواضيع|5 الاختبارات
-
ليلة الامتحانليلة الامتحان1 موضوع
-
الحصة (1)نحو – الدرس (1) – رفع المضارع4 المواضيع|1 اختبار
-
بلاغة – الدرس (1) – لمحة بلاغية – الطباق و المقابلة3 المواضيع
-
الحصة (2)نصوص – الدرس (1) – من تجارب الحياة4 المواضيع|1 اختبار
-
ادب الدرس (1) – تعريف المعلقات – زهير-طرفة-امرؤ القيس1 موضوع
-
الحصة (3)ادب الدرس (2) – المعلقات – لبيد بن ربيعة – عمرو بن كلثوم – المعلقات4 المواضيع|1 اختبار
-
نحو الدرس (2) – أدوات و علامات نصب المضارع1 موضوع
-
اختبار (1)1 اختبار
-
الحصة (4)نصوص – الدرس (2) – سبيل الهدي والرشاد4 المواضيع|1 اختبار
-
بلاغة- الدرس (2) – التورية1 موضوع
-
الحصة (5)قراءة – الدرس (1) – إعمال العقل4 المواضيع|1 اختبار
-
نحو – الدرس (3) – جزم المضارع بأداة جزم1 موضوع
-
الحصة (6)نحو – الدرس (4) – جزم المضارع في جواب الطلب4 المواضيع|1 اختبار
-
أدب – الدرس (3) – من فنون النثر الجاهلي ( الوصايا والحكم )3 المواضيع|1 اختبار
-
اختبار (2)1 اختبار
-
الحصة (7)نصوص – الدرس (3) – من وصايا الحكماء4 المواضيع|1 اختبار
-
الحصة (8)أدب – الدرس (4) – من فنون النثر الجاهلي (الأمثال – الخطب )4 المواضيع|1 اختبار
-
بلاغة – الدرس (3) – من المحسنات اللفظية (السجع – الجناس )3 المواضيع|1 اختبار
-
الحصة (9)نحو – الدرس (5) – اقتران جواب الشرط بالفاء – أدوات غير جازمة4 المواضيع|1 اختبار
-
أدب – الدرس (5) – سمات الشعر في عصر صدر الإسلام3 المواضيع|1 اختبار
-
اختبار (3)1 اختبار
-
الحصة (10)قراءة – الدرس (2) – آداب الصداقة4 المواضيع|1 اختبار
-
الحصة (11)بلاغة – الدرس (4) – من المحسنات اللفظية (التصريع – حسن التقسيم -الازدواج )4 المواضيع|1 اختبار
-
أدب – الدرس (6) – الخطابة والوصايا في صدر الإسلام3 المواضيع|1 اختبار
-
الحصة (12)نحو – الدرس (6) – حالات توكيد الفعل بالنون4 المواضيع|1 اختبار
-
بلاغة – الدرس (5) – علم المعاني ( الإيجاز )3 المواضيع|1 اختبار
-
اختبار (4)1 اختبار
-
الحصة (13)نصوص – الدرس (4) – من الهدي النبوي في خطبة الودراع4 المواضيع|1 اختبار
-
الحصة (14)قراءة – الدرس (3) – العلم والتقنية4 المواضيع|1 اختبار
-
الحصة (15)نحو – الدرس (7) – مصادر الثلاثي والرباعي4 المواضيع|1 اختبار
-
أدب – الدرس (7) – أغراض الشعر في العصر الأموي3 المواضيع|1 اختبار
-
اختبار (5)1 اختبار
-
الحصة (16)نصوص – الدرس (4) – العلم الحياة4 المواضيع|1 اختبار
-
نحو -الدرس (8) – المصدر الخماسي والسداسي3 المواضيع|1 اختبار
-
الحصة (17)بلاغة – الدرس (6) – الإطناب4 المواضيع|1 اختبار
-
نحو – الدرس (9) – المصدر الميمي والمصدر الصناعي3 المواضيع|1 اختبار
-
الحصة (18)أدب – الدرس (8) – الخطابة في العصر الأموي4 المواضيع|1 اختبار
-
الحصة (19)نصوص – الدرس (5) – علم وعمل4 المواضيع|1 اختبار
-
اختبار (6)
-
مراجعة على ما سبق دراسته2 المواضيع
ملخص اختبار
0 of 21 أسئلة completed
أسئلة:
المعلومات
You have already completed the اختبار before. Hence you can not start it again.
اختبار is loading…
You must sign in or sign up to start the اختبار.
يجب عليك أولاً إكمال ما يلي:
النتائج
النتائج
0 of 21 أسئلة answered correctly
Your time:
لقد انقضى الوقت
You have reached 0 of 0 point(s), (0)
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
متوسط الدرجة |
|
درجاتك |
|
الفئات
- غير مصنفة 0%
-
بناء على درجة حلك للإمتحان
نعتقد انك محتاج تذاكر أكتر و ترجع تشوف المحتوى بالكامل على الموقع
لأننا نتمنالك درجة أعلى من دىكمان انت لو مش مشترك فى موقع الخطة حتى الأن وليك خصم خاص
اضغط هنا
https://bit.ly/33ymSii
وبالتوفيق دايما فى الإمتحانات اللى جايه 💓 -
بناء على درجتك
فانت محتاج مجهود أكتر ومحتاج ترجع تذاكر كل المحتوى اللى فاتك بشكل مرتب و الجدول المكثف أكيد هيساعدك تذاكر كل اللى فاتك
كمان كل الدروس اللى فاتتك تقدر ترجعلها فى أى وقت على موقع الخطةكمان انت لو مش مشترك فى موقع الخطة حتى الأن وليك خصم خاص
اضغط هنا
https://bit.ly/33ymSii
وبالتوفيق دايما فى الإمتحانات اللى جايه 💓 -
بناء على درجتك فانت إلى حد كبير فى الطريق الصح انك تقفل المادة بعد كدا
كل اللى هتحتاجه انك تذاكر أكتر وتركز أكتر
وماتنساش انك ممكن ترجع تذاكر كل الدروس اللى فاتتك فى أى وقت على موقع الخطةكمان انت لو مش مشترك فى موقع الخطة حتى الأن وليك خصم خاص
اضغط هنا
https://bit.ly/33ymSii
وبالتوفيق دايما فى الإمتحانات اللى جايه 💓 -
بناء على درجتك
فنتيجتك ممتازة جدا و إن شاء الله تلحق الكلية اللى بتحلم بيهانتمنى منك تحافظ على المستوى ده وأكيد تقدر تقدم مستوى أفضل كمان من كدا بإنك تذاكر وتركز أكتر
وموقع الخطة أكيد هيفضل مساندك ويقدملك كل اللى تحتاجه
كمان انت لو مش مشترك فى موقع الخطة حتى الأن وليك خصم خاص
اضغط هنا
https://bit.ly/33ymSii
وبالتوفيق دايما فى الإمتحانات اللى جايه 💓 -
بناء على درجتك فانت من أعلى 5 % من الطلاب فى الموقع وده أكيد معناه انك إن شاء الله هتقدر تلحق الكلية اللى انت حاببها
كل اللى هتحتاجه انك تفضل محافظ على مستواك وتذاكر وتركز أكتر وأكتر وأكيد موقع الخطة هيكون دايما معاك ويساندك
كمان انت لو مش مشترك فى موقع الخطة حتى الأن وليك خصم خاص
اضغط هنا
https://bit.ly/33ymSii
وبالتوفيق دايما فى الإمتحانات اللى جايه 💓
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- Current
- مراجعة
- تمت الإجابة
- صحيح
- غير صحيح
-
سؤال 1 of 21
1. سؤال
الغرض العام من القصيدة هو:
صحيحغير صحيح -
سؤال 2 of 21
2. سؤال
قصيدة زهير تجربة شعرية رائعة نوعها
صحيحغير صحيح -
سؤال 3 of 21
3. سؤال
قال زهير
ومن يجعل المعروف في غير أهله يكن حمده ذما عليه ويندم
ما دلالة تنكير كلمة ذما في البيت السابق؟
صحيحغير صحيح -
سؤال 4 of 21
4. سؤال
لقب زهير بن أبي سلمى بـ:
صحيحغير صحيح -
سؤال 5 of 21
5. سؤال
الشاعر الوحيد الذي أسلم من شعراء من المعلقات هو :
صحيحغير صحيح -
سؤال 6 of 21
6. سؤال
قال الشاعر :
ولا أقول إذا ما خلة صرمت يا ويح نفسي من شوق وإشفاق
لكنما عولي إن كنت ذا عول على بصير يكسب الحمد سباق
سباق غايات مجد في عشيرته مرجِّع الصوت هدا بين أرفاق
معنى كلمة ( صرمت ) في البيت الأول
صحيحغير صحيح -
سؤال 7 of 21
7. سؤال
قال الشاعر :
ولا أقول إذا ما خلة صرمت يا ويح نفسي من شوق وإشفاق
لكنما عولي إن كنت ذا عول على بصير يكسب الحمد سباق
سباق غايات مجد في عشيرته مرجع الصوت هدا بين أرفاق
تنكير كلمة ( خلة) في البيت الأول
صحيحغير صحيح -
سؤال 8 of 21
8. سؤال
قال الشاعر :
ولا أقول إذا ما خلة صرمت يا ويح نفسي من شوق وإشفاق
لكمنا عولي إن كنت ذا عول على بصير يكسب الحمد سباق
سباق غايات مجد في عشيرته مرجع الصوت هدا بين أرفاق
نوع الصورة البيانية في قوله ( سباق غايات ) في البيت الثالث
صحيحغير صحيح -
سؤال 9 of 21
9. سؤال
قال عنترة:
إني امرؤ من خير عبس منصبا شطري وأحمي سائري بالمنصل
إن يلحقوا أكرر وإن يستلحموا أشدد وإن يلفوا بضنك أنزل
الغرض الشعري للأبيات السابقة
صحيحغير صحيح -
سؤال 10 of 21
10. سؤال
قال عنترة:
إني امرؤ من خير عبس منصبا شطري وأحمي سائري بالمنصل
إن يلحقوا أكرر وإن يستلحموا أشدد وإن يلفوا بضنك أنزل
علاقة ( أكرر ) بما قبلها
صحيحغير صحيح -
سؤال 11 of 21
11. سؤال
وَمَهـما تَكُن عِندَ اِمرِئٍ مِن خَـليقَةٍ * وَإِن خالَها تَخفَى عَلى الناسِ تُعلَمِ
لِسَانُ الفَتَى نِصْفٌ ونِصْــف فُـؤاده * فَلَمْ يَبْقَ إلا صُــــــوْرَةُ اللَّحْــمِ والدَّمِ
مرادف كلمة ( خليقة) في البيت الأول:
صحيحغير صحيح -
سؤال 12 of 21
12. سؤال
وَمَهـما تَكُن عِندَ اِمرِئٍ مِن خَـليقَةٍ * وَإِن خالَها تَخفَى عَلى الناسِ تُعلَمِ
لِسَانُ الفَتَى نِصْفٌ ونِصْــف فُـؤاده * فَلَمْ يَبْقَ إلا صُــــــوْرَةُ اللَّحْــمِ والدَّمِ
مرادف كلمة ( فؤاده ) في البيت الثاني
صحيحغير صحيح -
سؤال 13 of 21
13. سؤال
وَمَهـما تَكُن عِندَ اِمرِئٍ مِن خَـليقَةٍ * وَإِن خالَها تَخفَى عَلى الناسِ تُعلَمِ
لِسَانُ الفَتَى نِصْفٌ ونِصْــف فُـؤاده * فَلَمْ يَبْقَ إلا صُــــــوْرَةُ اللَّحْــمِ والدَّمِ
علاقة ( تعلم ) بما قبلها
صحيحغير صحيح -
سؤال 14 of 21
14. سؤال
وَمَهـما تَكُن عِندَ اِمرِئٍ مِن خَـليقَةٍ * وَإِن خالَها تَخفَى عَلى الناسِ تُعلَمِ
لِسَانُ الفَتَى نِصْفٌ ونِصْــف فُـؤاده * فَلَمْ يَبْقَ إلا صُــــــوْرَةُ اللَّحْــمِ والدَّمِ
المقصود بلسان الفتى في البيت الثاني
صحيحغير صحيح -
سؤال 15 of 21
15. سؤال
يقول زهير
وَمَن يَجعَلِ المَعروفَ مِن دونِ عِرضِهِ * يَفِرْهُ وَ مَن لا يَتَّقِ الشَّتمَ يُشـتَمِ
وَ مَن يَكُ ذا فَضـلٍ فَيَبخَـل بِفَـضــلِهِ * عَلى قَومِهِ يُســتَغنَ عَنهُ وَ يُذمَمِ
وَمَن هـابَ أَســــــــبابَ المَنَايَا يَنَلْنَهُ * وَ إنْ يَرقَ أَسبابَ السَّــــماءِ بِسُلَّمِ
مرادف ( هاب ) في البيت الثالث
صحيحغير صحيح -
سؤال 16 of 21
16. سؤال
يقول زهير
وَمَن يَجعَلِ المَعروفَ مِن دونِ عِرضِهِ * يَفِرْهُ وَ مَن لا يَتَّقِ الشَّتمَ يُشـتَمِ
وَ مَن يَكُ ذا فَضـلٍ فَيَبخَـل بِفَـضــلِهِ * عَلى قَومِهِ يُســتَغنَ عَنهُ وَ يُذمَمِ
وَمَن هـابَ أَســــــــبابَ المَنَايَا يَنَلْنَهُ * وَ إنْ يَرقَ أَسبابَ السَّــــماءِ بِسُلَّمِ
مفرد ( المنايا) في البيت الثالث
صحيحغير صحيح -
سؤال 17 of 21
17. سؤال
يقول زهير
وَمَن يَجعَلِ المَعروفَ مِن دونِ عِرضِهِ * يَفِرْهُ وَ مَن لا يَتَّقِ الشَّتمَ يُشـتَمِ
وَ مَن يَكُ ذا فَضـلٍ فَيَبخَـل بِفَـضــلِهِ * عَلى قَومِهِ يُســتَغنَ عَنهُ وَ يُذمَمِ
وَمَن هـابَ أَســــــــبابَ المَنَايَا يَنَلْنَهُ * وَ إنْ يَرقَ أَسبابَ السَّــــماءِ بِسُلَّمِ
جواب الشرط لكلمة ( يجعل ) في البيت الأول:
صحيحغير صحيح -
سؤال 18 of 21
18. سؤال
يقول زهير
وَمَن يَجعَلِ المَعروفَ مِن دونِ عِرضِهِ * يَفِرْهُ وَ مَن لا يَتَّقِ الشَّتمَ يُشـتَمِ
وَ مَن يَكُ ذا فَضـلٍ فَيَبخَـل بِفَـضــلِهِ * عَلى قَومِهِ يُســتَغنَ عَنهُ وَ يُذمَمِ
وَمَن هـابَ أَســــــــبابَ المَنَايَا يَنَلْنَهُ * وَ إنْ يَرقَ أَسبابَ السَّــــماءِ بِسُلَّمِ
في البيت الثاني إيجاز بالحذف في كلمة:
صحيحغير صحيح -
سؤال 19 of 21
19. سؤال
يقول زهير
وَمَن يَجعَلِ المَعروفَ مِن دونِ عِرضِهِ * يَفِرْهُ وَ مَن لا يَتَّقِ الشَّتمَ يُشـتَمِ
وَ مَن يَكُ ذا فَضـلٍ فَيَبخَـل بِفَـضــلِهِ * عَلى قَومِهِ يُســتَغنَ عَنهُ وَ يُذمَمِ
وَمَن هـابَ أَســــــــبابَ المَنَايَا يَنَلْنَهُ * وَ إنْ يَرقَ أَسبابَ السَّــــماءِ بِسُلَّمِ
الصورة البيانية في قوله ( أسباب السماء بسلم )
صحيحغير صحيح -
سؤال 20 of 21
20. سؤال
يقول زهير
وَمَن يَجعَلِ المَعروفَ مِن دونِ عِرضِهِ * يَفِرْهُ وَ مَن لا يَتَّقِ الشَّتمَ يُشـتَمِ
وَ مَن يَكُ ذا فَضـلٍ فَيَبخَـل بِفَـضــلِهِ * عَلى قَومِهِ يُســتَغنَ عَنهُ وَ يُذمَمِ
وَمَن هـابَ أَســــــــبابَ المَنَايَا يَنَلْنَهُ * وَ إنْ يَرقَ أَسبابَ السَّــــماءِ بِسُلَّمِ
(أينما تكونوا يدرككم الموت ولو كنتم في بروج مشيدة)
البيت الذي يتفق مع الآية السابقة :
صحيحغير صحيح -
سؤال 21 of 21
21. سؤال
ومن هاب أسباب المنايا ينلنه وإن يرق أسباب السماء بسلم
معنى كلمة ( يرق ) في هذا البيت
صحيحغير صحيح