امتحان مادة اللغة العربية | لشهر سبتمبر
ملخص اختبار
0 of 29 أسئلة completed
أسئلة:
المعلومات
You have already completed the اختبار before. Hence you can not start it again.
اختبار is loading…
You must sign in or sign up to start the اختبار.
يجب عليك أولاً إكمال ما يلي:
النتائج
النتائج
0 of 29 أسئلة answered correctly
Your time:
لقد انقضى الوقت
You have reached 0 of 0 point(s), (0)
Earned Point(s): 0 of 0, (0)
0 Essay(s) Pending (Possible Point(s): 0)
متوسط الدرجة |
|
درجاتك |
|
الفئات
- غير مصنفة 0%
-
بناء على درجة حلك للإمتحان
نعتقد انك محتاج تذاكر أكتر و ترجع تشوف المحتوى بالكامل على الموقع
لأننا نتمنالك درجة أعلى من دى
كمان انت لو مش مشترك فى موقع الخطة حتى الأن فده خصم خاص ليك بقيمة 50% على الباقة السنوية علشان تقدر تذاكر كل دروسكاضغط هنا
https://bit.ly/33ymSii
وبالتوفيق دايما فى الإمتحانات اللى جايه 💓 -
بناء على درجتك
فانت محتاج مجهود أكتر ومحتاج ترجع تذاكر كل المحتوى اللى فاتك بشكل مرتب و الجدول المكثف أكيد هيساعدك تذاكر كل اللى فاتك
كمان كل الدروس اللى فاتتك تقدر ترجعلها فى أى وقت على موقع الخطةكمان انت لو مش مشترك فى موقع الخطة حتى الأن فده خصم خاص ليك بقيمة 50% على الباقة السنوية علشان تقدر تذاكر كل دروسك
اضغط هنا
وبالتوفيق دايما فى الإمتحانات اللى جايه 💓
-
بناء على درجتك فانت إلى حد كبير فى الطريق الصح انك تقفل المادة بعد كدا
كل اللى هتحتاجه انك تذاكر أكتر وتركز أكتر
وماتنساش انك ممكن ترجع تذاكر كل الدروس اللى فاتتك فى أى وقت على موقع الخطةكمان انت لو مش مشترك فى موقع الخطة حتى الأن فده خصم خاص ليك بقيمة 50% على الباقة السنوية علشان تقدر تذاكر كل دروسك
اضغط هنا
وبالتوفيق دايما فى الإمتحانات اللى جايه 💓
-
بناء على درجتك
فنتيجتك ممتازة جدا و إن شاء الله تلحق الكلية اللى بتحلم بيهانتمنى منك تحافظ على المستوى ده وأكيد تقدر تقدم مستوى أفضل كمان من كدا بإنك تذاكر وتركز أكتر
وموقع الخطة أكيد هيفضل مساندك ويقدملك كل اللى تحتاجه
كمان انت لو مش مشترك فى موقع الخطة حتى الأن فده خصم خاص ليك بقيمة 50% على الباقة السنوية علشان تقدر تذاكر كل دروسك
اضغط هنا
وبالتوفيق دايما فى الإمتحانات اللى جايه 💓
-
بناء على درجتك فانت من أعلى 5 % من الطلاب فى الموقع وده أكيد معناه انك إن شاء الله هتقدر تلحق الكلية اللى انت حاببها
كل اللى هتحتاجه انك تفضل محافظ على مستواك وتذاكر وتركز أكتر وأكتر وأكيد موقع الخطة هيكون دايما معاك ويساندك
كمان انت لو مش مشترك فى موقع الخطة حتى الأن فده خصم خاص ليك بقيمة 50% على الباقة السنوية علشان تقدر تذاكر كل دروسك
اضغط هنا
وبالتوفيق دايما فى الإمتحانات اللى جايه 💓
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- 10
- 11
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- 17
- 18
- 19
- 20
- 21
- 22
- 23
- 24
- 25
- 26
- 27
- 28
- 29
- Current
- مراجعة
- تمت الإجابة
- صحيح
- غير صحيح
-
سؤال 1 of 29
1. سؤال
« إن أفراد القبيلة كانوا متضامنين أشد ما يكون التضامن وأوثقه ، وهو تضامن أحكم عُراه حرصهم على الشرف ، وقد تكونت حوله مجموعة من الخلال الكريمة ، لعل خير كلمة تجمعها هي كلمة المروءة التي تضم مناقبهم ، مثل : الحلم والكرم والوفاء وحماية الجار وسعة الصدر ، والإعراض عن شتم اللئيم والغض عن العورات .
ولم تكن خصلة عندهم تفوق خصلة الكرم ، وقد بعثتها فيهم حياة الصحراء القاسية وما فيها من إجداب وإمحال ، فكان الغني بينهم يفْضُل على الفقير ، وكثيرا ما كان يذبح إبله في سني القحط ، يطعمها عشيرته ، كما يذبحها قرير العين لضيفانه الذين ينزلون به أوتدفعهم الصحراء إليه .
ومن سننهم أنهم كانوا يوقدون النار ليلا على الكثبان والجبال ؛ ليهتدي إليهم التائهون والضالون في الفيافي ، فإذا وفدوا عليهم أمَّنوهم حتى لو كانوا من عدوهم . ويدور في شعرهم الفخر بهذه النيران ، وأن كلابهم لا تنبح ضيوفهم ؛ لما تعودت من كثرة الغادين والرائحين »
معنى « مناقبهم » في القطعة :
صحيحغير صحيح -
سؤال 2 of 29
2. سؤال
« إن أفراد القبيلة كانوا متضامنين أشد ما يكون التضامن وأوثقه ، وهو تضامن أحكم عُراه حرصهم على الشرف ، وقد تكونت حوله مجموعة من الخلال الكريمة ، لعل خير كلمة تجمعها هي كلمة المروءة التي تضم مناقبهم ، مثل : الحلم والكرم والوفاء وحماية الجار وسعة الصدر ، والإعراض عن شتم اللئيم والغض عن العورات .
ولم تكن خصلة عندهم تفوق خصلة الكرم ، وقد بعثتها فيهم حياة الصحراء القاسية وما فيها من إجداب وإمحال ، فكان الغني بينهم يفْضُل على الفقير ، وكثيرا ما كان يذبح إبله في سني القحط ، يطعمها عشيرته ، كما يذبحها قرير العين لضيفانه الذين ينزلون به أوتدفعهم الصحراء إليه .
ومن سننهم أنهم كانوا يوقدون النار ليلا على الكثبان والجبال ؛ ليهتدي إليهم التائهون والضالون في الفيافي ، فإذا وفدوا عليهم أمَّنوهم حتى لو كانوا من عدوهم . ويدور في شعرهم الفخر بهذه النيران ، وأن كلابهم لا تنبح ضيوفهم ؛ لما تعودت من كثرة الغادين والرائحين »
معنى « الغض » في القطعة
صحيحغير صحيح -
سؤال 3 of 29
3. سؤال
« إن أفراد القبيلة كانوا متضامنين أشد ما يكون التضامن وأوثقه ، وهو تضامن أحكم عُراه حرصهم على الشرف ، وقد تكونت حوله مجموعة من الخلال الكريمة ، لعل خير كلمة تجمعها هي كلمة المروءة التي تضم مناقبهم ، مثل : الحلم والكرم والوفاء وحماية الجار وسعة الصدر ، والإعراض عن شتم اللئيم والغض عن العورات .
ولم تكن خصلة عندهم تفوق خصلة الكرم ، وقد بعثتها فيهم حياة الصحراء القاسية وما فيها من إجداب وإمحال ، فكان الغني بينهم يفْضُل على الفقير ، وكثيرا ما كان يذبح إبله في سني القحط ، يطعمها عشيرته ، كما يذبحها قرير العين لضيفانه الذين ينزلون به أوتدفعهم الصحراء إليه .
ومن سننهم أنهم كانوا يوقدون النار ليلا على الكثبان والجبال ؛ ليهتدي إليهم التائهون والضالون في الفيافي ، فإذا وفدوا عليهم أمَّنوهم حتى لو كانوا من عدوهم . ويدور في شعرهم الفخر بهذه النيران ، وأن كلابهم لا تنبح ضيوفهم ؛ لما تعودت من كثرة الغادين والرائحين »
حدد مما يأتي الفكرة الرئيسة للفقرة الأولى :
صحيحغير صحيح -
سؤال 4 of 29
4. سؤال
« إن أفراد القبيلة كانوا متضامنين أشد ما يكون التضامن وأوثقه ، وهو تضامن أحكم عُراه حرصهم على الشرف ، وقد تكونت حوله مجموعة من الخلال الكريمة ، لعل خير كلمة تجمعها هي كلمة المروءة التي تضم مناقبهم ، مثل : الحلم والكرم والوفاء وحماية الجار وسعة الصدر ، والإعراض عن شتم اللئيم والغض عن العورات .
ولم تكن خصلة عندهم تفوق خصلة الكرم ، وقد بعثتها فيهم حياة الصحراء القاسية وما فيها من إجداب وإمحال ، فكان الغني بينهم يفْضُل على الفقير ، وكثيرا ما كان يذبح إبله في سني القحط ، يطعمها عشيرته ، كما يذبحها قرير العين لضيفانه الذين ينزلون به أوتدفعهم الصحراء إليه .
ومن سننهم أنهم كانوا يوقدون النار ليلا على الكثبان والجبال ؛ ليهتدي إليهم التائهون والضالون في الفيافي ، فإذا وفدوا عليهم أمَّنوهم حتى لو كانوا من عدوهم . ويدور في شعرهم الفخر بهذه النيران ، وأن كلابهم لا تنبح ضيوفهم ؛ لما تعودت من كثرة الغادين والرائحين »
العلاقة بين الحلم والكرم والوفاء وحماية الجار وسعة الصدر … » بما قبلها :
صحيحغير صحيح -
سؤال 5 of 29
5. سؤال
« إن أفراد القبيلة كانوا متضامنين أشد ما يكون التضامن وأوثقه ، وهو تضامن أحكم عُراه حرصهم على الشرف ، وقد تكونت حوله مجموعة من الخلال الكريمة ، لعل خير كلمة تجمعها هي كلمة المروءة التي تضم مناقبهم ، مثل : الحلم والكرم والوفاء وحماية الجار وسعة الصدر ، والإعراض عن شتم اللئيم والغض عن العورات .
ولم تكن خصلة عندهم تفوق خصلة الكرم ، وقد بعثتها فيهم حياة الصحراء القاسية وما فيها من إجداب وإمحال ، فكان الغني بينهم يفْضُل على الفقير ، وكثيرا ما كان يذبح إبله في سني القحط ، يطعمها عشيرته ، كما يذبحها قرير العين لضيفانه الذين ينزلون به أوتدفعهم الصحراء إليه .
ومن سننهم أنهم كانوا يوقدون النار ليلا على الكثبان والجبال ؛ ليهتدي إليهم التائهون والضالون في الفيافي ، فإذا وفدوا عليهم أمَّنوهم حتى لو كانوا من عدوهم . ويدور في شعرهم الفخر بهذه النيران ، وأن كلابهم لا تنبح ضيوفهم ؛ لما تعودت من كثرة الغادين والرائحين »
أي مما يلي يمثل سببا مباشرًا لشيوع خصلة الكرم عند الإنسان العربي ؟
صحيحغير صحيح -
سؤال 6 of 29
6. سؤال
« إن أفراد القبيلة كانوا متضامنين أشد ما يكون التضامن وأوثقه ، وهو تضامن أحكم عُراه حرصهم على الشرف ، وقد تكونت حوله مجموعة من الخلال الكريمة ، لعل خير كلمة تجمعها هي كلمة المروءة التي تضم مناقبهم ، مثل : الحلم والكرم والوفاء وحماية الجار وسعة الصدر ، والإعراض عن شتم اللئيم والغض عن العورات .
ولم تكن خصلة عندهم تفوق خصلة الكرم ، وقد بعثتها فيهم حياة الصحراء القاسية وما فيها من إجداب وإمحال ، فكان الغني بينهم يفْضُل على الفقير ، وكثيرا ما كان يذبح إبله في سني القحط ، يطعمها عشيرته ، كما يذبحها قرير العين لضيفانه الذين ينزلون به أوتدفعهم الصحراء إليه .
ومن سننهم أنهم كانوا يوقدون النار ليلا على الكثبان والجبال ؛ ليهتدي إليهم التائهون والضالون في الفيافي ، فإذا وفدوا عليهم أمَّنوهم حتى لو كانوا من عدوهم . ويدور في شعرهم الفخر بهذه النيران ، وأن كلابهم لا تنبح ضيوفهم ؛ لما تعودت من كثرة الغادين والرائحين »
يعد فخرالعربي بنيرانه :
صحيحغير صحيح -
سؤال 7 of 29
7. سؤال
” أمسينا وأمسي الكون كله شاهدًا علي عظمة الله ”
الفعلان السابقان علي الترتيب………………………
صحيحغير صحيح -
سؤال 8 of 29
8. سؤال
” صار العلم الحديث أثره واضح علي حياتنا اليومية ”
خبر” صار” نوعه ………………..
صحيحغير صحيح -
سؤال 9 of 29
9. سؤال
” صارت الطالبات ماهرات في الإعراب ” . كلمة “ماهرات” خبر صار منصوب بـــــ ………..
صحيحغير صحيح -
سؤال 10 of 29
10. سؤال
” الفضاء أصبح الآن مستهدف العلماء الذين يفكرون في المستقبل ” . خبر أصبح هو…………
صحيحغير صحيح -
سؤال 11 of 29
11. سؤال
-” أكثر الناس أصبحوا مساكين ” .ماتحته خط إعرابه ………………………..
صحيحغير صحيح -
سؤال 12 of 29
12. سؤال
” اجعل هدفك الأسمي مادامت الحياة إرضاء ربك ” .ما تحته خط إعرابه :
صحيحغير صحيح -
سؤال 13 of 29
13. سؤال
-” اجتهد المصريون فكان الأمل المرجو ” _ ” اجتهد المصريون فكان الأمل مرجوًا ” .
إعراب كلمة (الأمل) في الجملتين علي الترتيب
صحيحغير صحيح -
سؤال 14 of 29
14. سؤال
قال الشاعر: ” ليس الزمان وإن حرصت مسالمًا .. خلق الزمان عداوة الأحرار “
خبر الفعل الناسخ ( ليس) بالبيت السابق هو ……………………..
صحيحغير صحيح -
سؤال 15 of 29
15. سؤال
” كن مؤمنًا بالله تصبح الأعلى قدرًا ” . الفعلان الواردان بالجملة …………………………
صحيحغير صحيح -
سؤال 16 of 29
16. سؤال
” أصبح النيل ماؤه عذب ” — ” أصبح النيل ماؤه عذبًا ” .
ما تحته خط في الجملتين إعرابه :
صحيحغير صحيح -
سؤال 17 of 29
17. سؤال
كانت القافلة في طريق العودة من …………إلي ……………
صحيحغير صحيح -
سؤال 18 of 29
18. سؤال
قسم عنترة العبيد إلي ……………..
صحيحغير صحيح -
سؤال 19 of 29
19. سؤال
ولد شيبيوب ……………..
صحيحغير صحيح -
سؤال 20 of 29
20. سؤال
متعة الدنيا عند شيبوب ………………
صحيحغير صحيح -
سؤال 21 of 29
21. سؤال
قال حاتم الطائي:
إذَا کَــانَ بَعْـــضُ الـــمَــالِ رَبًّا لِأَهْلـــــــــِهِ فَــإَنّى بِحَـــمْدِ اللهِ مِـــالِی مُعَـــبَّـدُ
يُفَكُّ بِهِ العَـــــانِى وَيُؤْكَــــــــل طيّبـــــــــًا وَيُعْطَى إِذا مَنَّ البَخِيْلُ المُــــطَــرَّدُ
إذَا مَا البَخِيْلُ الخِــــــــــــبُّ أخْمَـــــدَ نَارَهُ أَقُوْلُ لِــمَن يَصْلی بِنَارِى أوْقِـــدُوا
(المطرد : المنبوذ لا يؤلف)
مرادف كلمة (العاني) في البيت الثاني:
صحيحغير صحيح -
سؤال 22 of 29
22. سؤال
قال حاتم الطائي:
إذَا کَــانَ بَعْـــضُ الـــمَــالِ رَبًّا لِأَهْلـــــــــِهِ فَــإَنّى بِحَـــمْدِ اللهِ مِـــالِی مُعَـــبَّـدُ
يُفَكُّ بِهِ العَـــــانِى وَيُؤْكَــــــــل طيّبـــــــــًا وَيُعْطَى إِذا مَنَّ البَخِيْلُ المُــــطَــرَّدُ
إذَا مَا البَخِيْلُ الخِــــــــــــبُّ أخْمَـــــدَ نَارَهُ أَقُوْلُ لِــمَن يَصْلی بِنَارِى أوْقِـــدُوا
(المطرد : المنبوذ لا يؤلف)
مضاد كلمة (الــمُطرَّد) في البيت الثاني:
صحيحغير صحيح -
سؤال 23 of 29
23. سؤال
قال حاتم الطائي:
إذَا کَــانَ بَعْـــضُ الـــمَــالِ رَبًّا لِأَهْلـــــــــِهِ فَــإَنّى بِحَـــمْدِ اللهِ مِـــالِی مُعَـــبَّـدُ
يُفَكُّ بِهِ العَـــــانِى وَيُؤْكَــــــــل طيّبـــــــــًا وَيُعْطَى إِذا مَنَّ البَخِيْلُ المُــــطَــرَّدُ
إذَا مَا البَخِيْلُ الخِــــــــــــبُّ أخْمَـــــدَ نَارَهُ أَقُوْلُ لِــمَن يَصْلی بِنَارِى أوْقِـــدُوا
(المطرد : المنبوذ لا يؤلف)
بين شطري البيت الأول محسن معنوي يتمثل في:
صحيحغير صحيح -
سؤال 24 of 29
24. سؤال
قال حاتم الطائي:
إذَا کَــانَ بَعْـــضُ الـــمَــالِ رَبًّا لِأَهْلـــــــــِهِ فَــإَنّى بِحَـــمْدِ اللهِ مِـــالِی مُعَـــبَّـدُ
يُفَكُّ بِهِ العَـــــانِى وَيُؤْكَــــــــل طيّبـــــــــًا وَيُعْطَى إِذا مَنَّ البَخِيْلُ المُــــطَــرَّدُ
إذَا مَا البَخِيْلُ الخِــــــــــــبُّ أخْمَـــــدَ نَارَهُ أَقُوْلُ لِــمَن يَصْلی بِنَارِى أوْقِـــدُوا
(المطرد : المنبوذ لا يؤلف)
” أقول لمن يصلی بناری أوقدوا ” ، في البيت الأخير أسلوب مؤكد بـــــ :
صحيحغير صحيح -
سؤال 25 of 29
25. سؤال
قال حاتم الطائي:
إذَا کَــانَ بَعْـــضُ الـــمَــالِ رَبًّا لِأَهْلـــــــــِهِ فَــإَنّى بِحَـــمْدِ اللهِ مِـــالِی مُعَـــبَّـدُ
يُفَكُّ بِهِ العَـــــانِى وَيُؤْكَــــــــل طيّبـــــــــًا وَيُعْطَى إِذا مَنَّ البَخِيْلُ المُــــطَــرَّدُ
إذَا مَا البَخِيْلُ الخِــــــــــــبُّ أخْمَـــــدَ نَارَهُ أَقُوْلُ لِــمَن يَصْلی بِنَارِى أوْقِـــدُوا
(المطرد : المنبوذ لا يؤلف)
نوع البيان في قوله (بعض المال ربًّا ) فى البيت الأول :
صحيحغير صحيح -
سؤال 26 of 29
26. سؤال
قال حاتم الطائي:
إذَا کَــانَ بَعْـــضُ الـــمَــالِ رَبًّا لِأَهْلـــــــــِهِ فَــإَنّى بِحَـــمْدِ اللهِ مِـــالِی مُعَـــبَّـدُ
يُفَكُّ بِهِ العَـــــانِى وَيُؤْكَــــــــل طيّبـــــــــًا وَيُعْطَى إِذا مَنَّ البَخِيْلُ المُــــطَــرَّدُ
إذَا مَا البَخِيْلُ الخِــــــــــــبُّ أخْمَـــــدَ نَارَهُ أَقُوْلُ لِــمَن يَصْلی بِنَارِى أوْقِـــدُوا
(المطرد : المنبوذ لا يؤلف)
قوله ( أخمدت ناره) فى البيت الأخير كناية عن :
صحيحغير صحيح -
سؤال 27 of 29
27. سؤال
قال حاتم الطائي:
إذَا کَــانَ بَعْـــضُ الـــمَــالِ رَبًّا لِأَهْلـــــــــِهِ فَــإَنّى بِحَـــمْدِ اللهِ مِـــالِی مُعَـــبَّـدُ
يُفَكُّ بِهِ العَـــــانِى وَيُؤْكَــــــــل طيّبـــــــــًا وَيُعْطَى إِذا مَنَّ البَخِيْلُ المُــــطَــرَّدُ
إذَا مَا البَخِيْلُ الخِــــــــــــبُّ أخْمَـــــدَ نَارَهُ أَقُوْلُ لِــمَن يَصْلی بِنَارِى أوْقِـــدُوا
(المطرد : المنبوذ لا يؤلف)
علاقة قوله: ( فإني بحمد الله مالی معبد) في البيت الأول بما قبله:
صحيحغير صحيح -
سؤال 28 of 29
28. سؤال
قال حاتم الطائي:
إذَا کَــانَ بَعْـــضُ الـــمَــالِ رَبًّا لِأَهْلـــــــــِهِ فَــإَنّى بِحَـــمْدِ اللهِ مِـــالِی مُعَـــبَّـدُ
يُفَكُّ بِهِ العَـــــانِى وَيُؤْكَــــــــل طيّبـــــــــًا وَيُعْطَى إِذا مَنَّ البَخِيْلُ المُــــطَــرَّدُ
إذَا مَا البَخِيْلُ الخِــــــــــــبُّ أخْمَـــــدَ نَارَهُ أَقُوْلُ لِــمَن يَصْلی بِنَارِى أوْقِـــدُوا
(المطرد : المنبوذ لا يؤلف)
قوله (يفك به العانی) في البيت الثاني إيجاز بحذف الفاعل لــــ :
صحيحغير صحيح -
سؤال 29 of 29
29. سؤال
قال حاتم الطائي:
إذَا کَــانَ بَعْـــضُ الـــمَــالِ رَبًّا لِأَهْلـــــــــِهِ فَــإَنّى بِحَـــمْدِ اللهِ مِـــالِی مُعَـــبَّـدُ
يُفَكُّ بِهِ العَـــــانِى وَيُؤْكَــــــــل طيّبـــــــــًا وَيُعْطَى إِذا مَنَّ البَخِيْلُ المُــــطَــرَّدُ
إذَا مَا البَخِيْلُ الخِــــــــــــبُّ أخْمَـــــدَ نَارَهُ أَقُوْلُ لِــمَن يَصْلی بِنَارِى أوْقِـــدُوا
(المطرد : المنبوذ لا يؤلف)
التعبير (أقول لمن يصلي بناری أوقدوا) في البيت الأخير يوحي بــــــ :
صحيحغير صحيح